Thursday, September 25, 2008

Citer Dalam Bulan Puasa Lagi..

Tahun 1987, lokasi di Apartment 2301 Bukit Sekilau..On that day, seperti biasa aku berjaga malam untuk study...maklum le, musim periksa. Lepas bersahur, aku lepak dalam bilik. Ntah camana, teringin aku nak baring atas katil Kak Ina. Actually katil aku sebelah bawah, malam tu teringin nak panjat katil atas. So, aku pun panjat le..tapi bukan ikut tempat pemanjat biasa. Aku panjat ikut meja..tapi ntah camana aku tak boleh nak imbangkan badan..lalu tanpa ribut atau angin, aku jatuh berdebuk atas lantai..! Aduh makk...sakitnya belakang aku..rasa2nya lebam gak badan aku tu..Hah! Member2 aku terkejut le dengar ada benda jatuh..menggelabah gak dia orang tengok aku yg tak bergerak2 tu..(aku menahan sakit sebenarnya)..Kak Ina dah pergi panggil Cik Amyzieta (penolong pengurus asrama)..bayangkan le jam 2.30am pintu rumahnya diketuk orang..terkejut gak dia..tapi dia tak datang pun tengok aku..(sakit aku pun tak le teruk sangat..cuma lebam2 la kot.). Alahai...hajat hati nak lepak2 kat katil atas, hajat tak sampai, lebam lak yg aku dapat..!
Esok pagi masa menunggu bas itm untuk ke kampus, Amyzieta khabarnya nak jumpa aku. Belum sempat aku nak 'plan' apa2 dia dah muncul...Nak tak endak terpaksalah aku menjawab soalan2 nya.."Apa yg berlaku semalam..?"..."Macamana awak boleh jatuh ni..?".."Awak tak apa2 ke..?" Sampaikan dia beria2 benar nak tengok kesan lebam kat belakang badan aku tu..Ishh..! Of course lah aku tak kasi. Aku senyum aje kat dia dan aku kata aku tak apa2.
Petang tu aku, Mummy, Shimot dan Kak Ina on the way nak ke Benteng untuk berbuka puasa. Masa berjalan kat area bus stand pokok buluh, dari jauh lagi aku ternampak Cik Amyzieta tu tengah menunggu bas...dan dia nampak aku pulak tu..Terpaksa lah aku senyum kat dia..dan aku tengok dia tersenyum simpul je memandang aku..Hmm..malu pun ada...manalah nak sorok muka aku ni ya...alahai..muka budak yang jatuh katil tu...!!

No comments: